Administratie firmawagens & prijsvraag

Vandaag kregen we de vraag van het sociaal secretariaat om de effectieve cataloguswaarde van al onze voertuigen te bepalen. Dit zou de oorspronkelijke waarde zijn van de voertuigen, inclusief alle opties, zonder kortingen, vermeerderd met de BTW op de effectieve factuurprijs.

Bij BeanPole hebben we er, als goede huisvader, steeds voor geopteerd om directiewagens aan te kopen. Onze wagens zijn dus tweedehands. Het laatste deel van ons huiswerk, de BTW op de effectieve factuurprijs, is dus makkelijk op te zoeken.
Iedereen weet natuurlijk dat de catalogusprijs en de prijs van de opties enkel richtprijzen zijn. Kennen jullie iemand die in België al eens een wagen heeft aangekocht tegen “catalogusprijs”? Je moet wel gek zijn. En hoe moet je de prijs van de opties bepalen? De radio en de airco vind je zeker terug in de lijst van opties. De metaalkleur en de binnenbekleding ook. Uiteraard zitten al deze opties standaard op de wagen die je koopt. En is dit een vast pakket. Moet je dit dan als een korting beschouwen?

Maar hoe vinden we nu de catalogusprijs terug, en wat is de prijs van de opties?

We hebben wagens van 2008, 2009 en 2011. Moeten we nu bij de fabrikanten de ‘historische prijslijsten’ opvragen? Is dit een staaltje van administratieve vereenvoudiging?

Om het voor onze java-developers met firmawagen nog wat extra boeiend te maken, zal de maandelijks bijdrage ook nog eens elke maand verschillend zijn. Men gaat immers de bijdrage afhankelijk maken van het aantal kalenderdagen in een maand… En ik die dacht dat bedienden een vast loon hadden…

Prijsvraag: wat is de catalaguswaarde van onderstaande firmawagen, een Ford Mondeo Clipper, bouwjaar 2010. Winnaar wordt uitgenodigd op onze volgende BeerPole voor een Duveltje…

Update 23/05/2012:

Blijkbaar heeft ook de fiscus enige moeite om de cataloguswaarde van bedrijfswagens te bepalen. misschien moeten we het werk toch maar doen, en onmiddellijk intekenen op de openbare aanbesteding, dan verdienen we er nog wat aan…
Lees hier het artikel op HLN.

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>